Je to tak. Dopravní nehody, při nichž přišli lidé o život, se stávají většinou v noci. Statisticky je to rovná čtvrtina ze všech vyšetřovaných nehod a je jedno, jestli je to obec nebo dálnice. Zajímavostí ale je, že se tak děje převážně na místech s horší dostupností veřejného osvětlení, nikoli za snížené viditelnosti vlivem počasí. Podíl na nočních dopravních nehodách co se úmrtnosti týče, je kolem třiceti procent, takže ne zrovna nejméně. V průměru přichází o život ve dne pět osob, v noci pak sedm, ovšem počítáno na tisíc dopravních nehod. Navíc je potvrzeno, že po setmění je riziko nehod se smrtí až čtyřikrát vyšší než za denního světla.
Dopravní experti se částečně shodují na tom, že osvětlení kriticky nebezpečných míst, kde je vysoké riziko vzniku dopravní nehody s úmrtností, by mohlo být jedním z vhodných řešení, jak nehodovost snížit. Při porovnávání zahraniční statistiky se ukázalo, že osvětlení hraje pro řidiče i chodce velmi důležitou roli. Průzkum před instalací osvětlení a také po něm ukázal, že smrtelné nehody lze snížit až o 60 procent. Nehod se zraněním ubylo o téměř 55 procent a takových, při nichž byly napáchány „jen“ materiální škody, se snížily o skoro 16 procent. Hlavními místy průzkumu byly křižovatky, na nichž noční jízda znamenala riziko pro všechny účastníky provozu na pozemních komunikacích. Kvalitní osvětlení opět prokázalo dobrou službu a nehody poklesly o třicet procent.
Statistiky také ukázaly rozdělení obětí nočních autonehod do různých kategorií. V celkovém počtu s padesáti procenty mrtvých byli chodci. Většinou bohužel i díky tomu, že nesplnili povinnost nosit reflexní prvky. U pasažérů osobních automobilů bylo skoro sto obětí. Vyplývá z toho všeho, že jízda po dálnici je tak bezpečnější? Ano. Určitě ve dne to tak bude. Jenže i noční dálnice znamenají riziko nebezpečí a zvýšené nehodovosti, při níž mohou umírat lidé. Po setmění na nich v loňském roce zemřelo 58 procent z celkového počtu obětí dopravních nehod. Šíleně vysoká čísla se objevují ve statistikách každý rok. Silnice jsou hůře odhadnutelné, mezi řidiči se říká, že je to takové blbé světlo. Světlomety ještě neosvěcují možné překážky, které jsou za snížené viditelnosti v podstatě pro šoféry neviditelné. Rozdílné je i použití dálkových světel nebo denního svícení. Po jejich přepnutí se výrazně mění pohled na horší.